Voor leerlingen in de bovenbouw die wat meer verdieping wil is er het Honoursprogramma (HPG) Regelmatig laten we de projecten van leerlingen zien die het HPG volgen. Deze keer: Indra (klas 6).
“ahlan! ana ismi indra. Ik kan misschien beter in het Nederlands beginnen. Hallo, mijn naam is Indra. Voor HPG heb ik me bezig gehouden met het leren van de Arabische taal en met het Midden-Oosten in bredere zin. Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik het Midden-Oosten een zeer interessante regio vind, met name vanwege de rijke geschiedenis. Arabisch leren leek mij een leuke uitdaging, omdat het schrift erg verschilt met het schrift dat wij gebruiken. Ook is het de formele taal in het Midden-Oosten. Voor mijn project over het Midden-Oosten was ik eerst bezig met twee andere projecten, namelijk oude ambachten en SolidWorks, een online 3D-ontwerpprogramma. Omdat ik erachter kwam dat dat niet helemaal bij mij paste, ben ik gestart met Arabisch.
De Arabische taal kent veel dialecten die erg kunnen verschillen tussen regio’s. Daarom heb ik ervoor gekozen om het Modern Standaard Arabisch (MSA), de gestandaardiseerde vorm van het Arabisch, te leren via het boek Mastering Arabic 1, waarin de basis van de Arabische taal uitgelegd wordt, en de app Duolingo. Inmiddels kan ik het Arabische alfabet en een aantal woorden lezen en schrijven.
Om een wat bredere context te krijgen van de Arabische taal, heb ik een dag meegelopen bij Midden-Oostenstudies aan de Rijksuniversiteit Groningen, wat ik erg leuk en leerzaam vond. Daarnaast heb ik daar ook deelgenomen aan een webklas van Midden-Oostenstudies, waarbij ik gedurende vier weken een aantal opdrachten heb gemaakt. Door deze webklas heb ik een beter beeld gekregen van het Midden-Oosten, waar ik erg blij mee ben. Verder heb ik in de zomervakantie de Balkan bezocht, waar door de Ottomaanse overheersing nog veel islamitische invloeden zijn. Ik heb gemerkt dat ik de Arabische cultuur en geschiedenis erg mooi en boeiend vind!
In klas 6 heb ik me voornamelijk bezig gehouden met het maken en geven van een les Arabisch aan hoogbegaafde leerlingen van de basisschool. Tijdens de lessen heb ik een introductie gegeven op de Arabische taal. Ik heb ze het alfabet, of alif ba’, uitgelegd door middel van een filmpje en het zelfbedachte alfabet-spel. Vervolgens heb ik ze een aantal letters en het woord ‘habibi’, schatje, leren schrijven. Ten slotte had ik een quiz gemaakt waarin ze moesten raden of het Nederlandse woord uit het Arabisch kwam of niet en daarbij naar de ja- of de nee-kant moesten lopen. De leerlingen vonden het een heel leuke les. Ik vond het heel leuk om de les te geven, omdat de leerlingen erg enthousiast waren en open stonden voor deze nieuwe taal!
Ik vond HPG erg leuk om te doen en heb genoten van de afgelopen drie jaar. Door HPG heb ik veel nieuwe dingen geleerd, ook over mezelf. Ik vond mijn laatste project zo leuk, dat ik volgend jaar Midden-Oostenstudies ga studeren. Dan kan ik me nog verder verdiepen in de Arabische taal en het Midden-Oosten!”