De leerlingen van klas 4 waren op excursie naar Amsterdam: ze bezochten het Paleis op de Dam en het Allard Piersonmuseum.
De dag begon al vroeg, maar iedereen was op tijd en de bus kon snel vertrekken. In zonnig Amsterdam was het nog een klein stukje lopen naar het Paleis en het museum. We waren niet de enige school zo bleek na aankomst op de Dam: leerlingen uit Alphen aan de Rijn hadden een opdracht om een zo groot mogelijk menselijke slinger te maken. Onze komst was voor hen een gelukkig toeval en al snel stonden we allemaal hand in hand op de Dam. Op onze eigen groepsfoto staan dan ook nog wat “bonus-leerlingen”.
Na dit intermezzo begon het officiële gedeelte. De groep werd gesplitst: een deel ging naar het Allard Pierson en het andere deel naar het Paleis. In de middag werd dit omgedraaid.
Het Paleis op de Dam – het achtste wereldwonder – is bij uitstek een product van de 17e eeuw en weerspiegelt de macht van de Republiek: het gebouw is classicistisch en binnenin zijn allerlei verwijzingen naar de klassieke oudheid. Alle grote namen in bouw- en schilderkunst en beeldhouwwerk zijn vertegenwoordigd: Jacob van Campen was de architect, de schilders Govert Flinck, Ferdinand Bol en Jan Lievens maakten fraaie schilderijen en de beroemde beeldhouwer Artus Quellinus verzorgde met zijn leerlingen alle beelhouwwerken en reliefs. Ook Rembrandt van Rijn had een schilderij voor het Paleis – toen nog stadhuis – geschilderd, maar het stadsbestuur van Amsterdam heeft het afgekeurd en na ingrijpen van de ambassadeur van Zweden, die wel de schoonheid zag, hangt het nu in Stockholm.
De leerlingen hebben zelf in het Paleis een rondleiding gegeven. Iedereen had een deel voorbereid in de lessen KCV en als volwaardige gidsen leidden ze hun groepen door het Paleis. Alle docenten waren zeer onder de indruk van de kwaliteit van de presentaties. Iedereen had een voldoende en er zijn zelfs 10-en uitgedeeld. Dat belooft wat voor de presentaties van volgend jaar in Rome en Griekenland!
In het Allard Piersonmuseum kregen de leerlingen een rondleiding van medewerkers van het museum. Er werd verteld over vazen en beelden, maar vooral ook wat die vazen en beelden vertellen over de samenleving en tijd waaruit ze stammen. Zeer interessant. Sommige groepen kregen een tekenopdracht van hun rondleider en zijn ook nog zelf aan de slag geweest. Veel van de gipsen afgietsels van beelden in het museum gaan de leerlingen in het echt zien in Griekenland en Rome. Een mooie voorbereiding.
Aan het eind van de middag hadden de leerlingen vrije tijd in Amsterdam. De docenten zegen tevreden neer op een terras, maar de leerlingen hebben nog enthousiast geshopt en door Amsterdam gelopen. Het was een mooie dag!