Leerlingen van klas 5 scheikunde (en enkele 6e-klassers) hebben zich de afgelopen weken kunnen inschrijven voor een practicum om zelf aspirine te maken! In twee practicummiddagen zijn de leerlingen eerst aan de slag gegaan om hun eigen aspirine te maken om vervolgens op de tweede dag de kwaliteit ervan te analyseren.
Op de laatste afbeelding (de groene) is door middel van dunnelaagchromatografie de kwaliteit van de gemaakte aspirine gecontroleerd. Met een UV-lamp werden vier plekken zichtbaar. No. 1 is salicylzuur, 2 is acetylsalicylzuur (aspirine), 3 is de zelfgemaakte aspirine van de leerlingen en 4 een combinatie van aspirine en cafeïne. Welke conclusie kun je hieruit trekken?
Op de afbeelding kun je zien dat bij de zelfgemaakte aspirine, No.3, maar één stip te zien is. Deze stip komt overeen met de hoogte van de stip van No.2. Hiermee kan worden vastgesteld dat de zelfgemaakte aspirine zuiver acetylsalicylzuur is, het is dus gelukt! 😊 Daarnaast kun je bij No.4 nog een extra stip zien, naast het acetylsalicylzuur ook de cafeïne.